Huishoudelijk reglement

Hondendagopvang Active Dog Care

1. Faciliteiten
Gebruik maken van de faciliteiten gebeurt volledig op eigen risico. Active Dog Care is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade of ongelukken voortkomende uit het gebruik of het bezoeken van onze faciliteiten.


2. Verantwoordelijkheid klant

2.a Op het terrein van Active Dog Care geldt een aanlijnplicht.
2.b Het is niet toegestaan om aangelijnde honden met elkaar te laten spelen.
2.c Het is niet toegestaan honden op het terrein te laten plassen. Bij het plassen tegen een hek, bloempot, muur of andere zaken dient de eigenaar van de hond dit zelf schoon te maken.
2.d Het aan de lijn uitlaten van de hond kan langs het laantje buiten het hek.
2.e De klant is verantwoordelijk voor het naleven van het huishoudelijk reglement en draagt zorg voor de hygiëne en veiligheid op het terrein van Active Dog Care.
2.f De klant heeft kennis genomen van de Algemene Voorwaarden en gaat hiermee akkoord.


3. Veiligheid van de roedel

3.a De dagopvang is voor sociale honden zonder gedrags- en/of gezondheidsproblemen.
3.b Alle honden vinden het prettig om te vertoeven binnen de ADC roedel.
3.c Alle honden lopen zonder lijn in één roedel op het omheinde dagopvangterrein. Bij het
ophalen tussen 16.00 en 18.00 uur verlaten de honden het terrein aangelijnd.
3.d Voor de veiligheid van alle honden en medewerkers is het vereist dat alle honden goed luisteren en sociaal en wenselijk gedrag vertonen. Om een stabiele roedel te creëren en te behouden weigert Active Dog Care honden die:
● agressief zijn naar andere honden en/of mensen
● jagen op andere honden of jagen op treinen
● extreem angstig zijn voor andere honden en/of mensen
● zich niet staande kunnen houden in de roedel, hetzij door gedragsproblemen,
gezondheidsproblemen of andere issues


4. Gezondheid 

4.a Honden die niet gezond zijn worden geweigerd in de roedel. De dagopvang is bedoeld voor mentaal & fysiek fitte honden. Een hond die niet fit is of pijn heeft zondert zich af en sneeuwt onder. Dit schaadt het welzijn van de hond, maar ook de veiligheid van de groep. Een hond met pijn reageert anders op zijn soortgenoten dan een hond die fit is. Een lage weerstand maakt een hond bovendien vatbaar voor ziektes.
4.b Om ziekte binnen de gezonde ADC roedel zoveel mogelijk te voorkomen of uit te sluiten
controleren we actief op:
● Vaccineren/ titeren inclusief vaccinatie tegen Kennelhoest (door klant geregistreerd in MyCare)
● Giardia, voor het bijwonen van introductiedagen dienen klanten verplicht aan te tonen dat hun hond vrij is van Giardia. Is de ontlasting van een dagopvanghond verdacht? Dan doen we uit voorzorg een zelftest om Giardia uit te sluiten. Indien deze test positief blijkt te zijn dan zijn de kosten van de test voor de klant
● Ontwormen door ADC – 1e week van elk kwartaal (geregistreerd in MyCare)
● Ontvlooien door ADC – 1e week van elk kwartaal (geregistreerd in MyCare)
Honden worden alleen in de roedel toegelaten als aan bovenstaande punten is voldaan.

4.c Bij (vermoeden van) ziekte wordt de klant ingelicht en gevraagd om de hond op te halen. Tot die tijd verblijft de hond op een rustige plek in het hoofdgebouw.
4.d Bij verwonding of acute symptomen wordt contact opgenomen met de dierenarts of gaat
ADC direct met de hond naar de dierenartspraktijk.
4.e Bij gevaar voor acute besmetting worden honden direct uit de roedel gehaald en geïsoleerd in de unit. De eigenaren worden direct ingelicht en verzocht de hond op te halen. De honden blijven thuis tot ze weer gezond en fit zijn.
4.f ADC werkt met een vaste roedel en een vast team van medewerkers. Opvallend gedrag (zowel positief als negatief) wordt door het team in de agenda genoteerd. Zo wordt geregistreerd of een hond niet of juist extra goed in zijn vel zit. Als een hond bij aankomst pijn heeft of futloos oogt wordt dit direct met de eigenaar besproken en gaat de hond weer mee terug.

5. Regelmaat, rust en reinheid
5.a ADC werkt met een vaste routine. Honden zijn gewoontedieren en hebben baat bij regelmaat. De routine van een dag in de dagopvang bestaat uit:
● bij aankomst poepen, plassen en alle roedelgenoten begroeten
● rusten & acclimatiseren
● met de hele roedel spelen op het veld
● poepen, plassen, spelen en evt. pootje baden
● tussen de middag in alle rust eigen voer opeten
● poepen, plassen, spelen en evt. pootje baden
● met de hele roedel spelen op het veld
● poepen, plassen, spelen en evt. pootje baden
● in alle rust wachten tot het baasje komt

5.b De medewerkers houden constant toezicht op de sfeer in de roedel. Zij zorgen ervoor dat
elke hond het leuk heeft in de groep. Elke hond moet naar eigen behoefte kunnen spelen,
rondscharrelen of de situatie vredig kunnen observeren.
5.c Voor honden zijn rustmomenten cruciaal. In de natuur rusten honden 12 tot 14 uren per dag en pups zelfs 18 tot 20 uren. Voor jonge honden is het in het begin vaak moeilijk om binnen de roedel rust te nemen. Wanneer een jonge hond door overprikkeling hyperactief wordt heeft dit zijn weerslag op de groepsdynamiek. In zo’n geval krijgt de hond in het belang van het welzijn van zichzelf en de groep extra rust.
5.d Hygiëne staat bij ADC hoog op de aandachtlijst en is onderdeel van de routine. Zie punt 13.

6. ADC beleid en weigeren van honden
6.a Active Dog Care vormt voor veel honden een tweede thuis. Dit vereist dat de roedel stabiel, vreedzaam en veilig is. Ons strenge aannamebeleid is erop gericht om het welzijn van elk individu binnen de roedel te waarborgen. Zie ook punt 4. Om die reden worden honden geweigerd die:
● niet tijdig gevaccineerd of getiterd zijn
● niet binnen 3 maanden ontwormd en ontvlooid zijn
● niet vrij zijn van Giardia, vlooien of wormen
● niet gezond zijn (zowel mentaal als fysiek)
● niet (meer) functioneren in de vaste roedel
● niet minimaal 1 keer per week aanwezig zijn

6.b Loopse teven zijn 3 weken niet welkom in de dagopvang. Pas als de loopsheid volledig over is mag een teef de roedel weer in.
6.c Honden worden per direct uit de roedel gehaald en definitief geweigerd na:
● escalatie binnen de groep waarbij (het gevoel van) veiligheid van de roedel in het gedrang
is door de aanwezigheid van de betreffende hond
● dreiging van escalatie binnen de roedel door de hond in kwestie
● na 3 maanden afwezig zijn in de roedel. Het MyCare account wordt in dit geval automatisch geblokkeerd.
Het komt gelukkig zelden voor dat een hond definitief wordt geweigerd. In dit geval krijgt de eigenaar restitutie van de Doggies die nog in MyCare staan.

7. Nieuwe honden, intakegesprek, voorwaarden en introductiedagen
7.a Active Dog Care hanteert een maximale roedelgrootte. Waarbij het streven is dat elke hond minimaal 1 keer per week aanwezig is. Omdat op de meeste dagen het maximale aantal bereikt wordt is ADC erg kritisch op het aannemen van nieuwe honden. In het kader van de veiligheid moeten nieuwkomers aan 2 basisvoorwaarden voldoen:
● de pup is jonger dan 20 weken bij introductie in de roedel
● de pup komt voor een lange periode minimaal 1 keer per week op een rustige dag

7.b Alleen bij ruimte is het mogelijk om een afspraak te maken voor een intakegesprek. De nieuwe hond komt mee en is tijdens het gesprek aangelijnd in de kantine.
7.c Als tijdens de intake blijkt dat de pup binnen de roedel zou kunnen passen dient de pup aan de volgende eisen (zie ook punt 4) te voldoen:
● bewijs van inenting, tijdig ontvlooid en tijdig ontwormd
● bewijs van Giardia-vrij zijn
● 100% gezond en fit
● sociaal naar vreemde honden en mensen

7.d Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan komt de pup op twee achtereenvolgende introductiedagen naar de dagopvang. Het is in het belang van de roedel dat een nieuwe hond zich veilig en op zijn gemak voelt in de groep. Een ADC-medewerker laat de pup in kleine stapjes wennen aan het leven binnen de vaste ADC-roedel:
● in alle rust kennismaken met het terrein en alle faciliteiten
● individueel naam aanleren en op naam bij ADC-medewerkers komen
● vanaf het toegangshek rustig wandelen aan de lijn en gaan zitten bij het hek waar ADC
medewerkers de honden aannemen
● ontspannen, socialiseren & ontdekken op de Puppy Play Ground
● waar mogelijk wordt een peuterklasje met enkele leeftijdsgenootjes gevormd en wordt er gespeeld op de PPP en op het veld naast de grote roedel
● kort alleen leren rusten
● met beleid en in alle rust een-op-een kennismaken met vaste roedelgenoten die rustig en stabiel zijn
● naam aanleren en op naam komen met afleiding van een groep
● bij mooi weer watergewenning en veilig in en uit het zwembad leren gaan
Rust en zelfvertrouwen zijn essentieel bij de introductie in de roedel. Mocht een pup extra rust nodig hebben dan wordt hier rekening mee gehouden.

7.e Na twee introductiedagen wordt gekeken of de hond binnen de bestaande roedel past. Als dit het geval is en de eigenaar wenst wekelijks gebruik te maken van de dagopvang dan wordt het MyCare-account definitief geactiveerd.

8. Registratie via MyCare
8.a MyCare is de naam van het boekings- en registratiesysteem waarmee Active Dog Care dagelijks werkt. Het programma is op maat gemaakt, gecodeerd en versleuteld. Dit houdt in dat de gegevens niet online worden opgeslagen. Hierdoor is het voor hackers vrijwel onmogelijk om het systeem te kraken.
8.b Een nieuwe klant kan via MyCare zelf twee introductiedagen op woensdag inboeken. Pas na het bijwonen van de introductiedagen wordt het account volledig geactiveerd.
8.c Zonder geactiveerd MyCare-account kunnen klanten geen dagopvang inboeken.
8.d Elke klant dient de vaccinatie van zijn hond bij te werken in MyCare.
8.e Indien een hond niet elk kwartaal door ADC wordt ontvlooid en ontwormd, dient de eigenaar dit zelf te doen én ook zelf in MyCare te registreren.

9. Boeken met Doggies
9.a Met een geactiveerd account kunnen klanten online strippen via iDeal aanschaffen. Deze worden Doggies genoemd. Eén dag in de dagopvang kost één Doggie.
9.b Klanten reserveren een plek voor hun hond op de dagen dat ze gebruik willen maken van de dagopvang. Ze geven aan hoe laat ze de hond willen brengen en halen, waarna de Doggies worden afgeschreven.
9.c Als een dag volgeboekt is ontvangt de klant de mededeling dat er geen plaats is. Tot 12 uren van tevoren komen er regelmatig nog plekken vrij na annuleren. Het is aan de klant om dit in de gaten te houden.
9.d Als klanten tot minimaal 72 uren van tevoren annuleren wordt de Doggie voor die dag automatisch weer bijgeschreven. Binnen 72 uren vindt er geen restitutie plaats.

10. Extra diensten tegen bijbetaling
10.a Sommige honden zijn gebaat bij extra begeleiding. Bijvoorbeeld omdat ze ouder worden, hyperactief zijn of omdat de eigenaar zijn hond extra quality time gunt.
10.b Tegen bijbetaling van aparte Doggies kan de eigenaar fitness, aquatraining of opvoedservice inboeken via MyCare.
● fitness 
● aquatraining 
● opvoedservice 
De hond wordt voor deze individuele sessies tijdelijk uit de roedel gehaald. De klant ontvangt via WhatsApp een impressie van de individuele sessie.

11. Werkwijze abonnement
11.a Klanten met een abonnement voor één of meer vaste dagen zijn op die dag(en) altijd verzekerd van een plek.
11.b Het is niet mogelijk om de vaste dag te ruilen voor een andere dag. Andere dagen dienen met een Doggie te worden ingeboekt.
11.c Klanten kunnen bij afwezigheid een vaste dag annuleren. In dat geval komt er een plek vrij voor mensen die met Doggies boeken.
11.d Er wordt geen restitutie gegeven voor niet bijgewoonde abonnementsdagen.
11.e Na zes maanden is het voor nieuwe klanten mogelijk om een abonnement af te sluiten. De eerste zes maanden boekt een nieuwe klant de wekelijkse afspraken voor zijn hond dus altijd in met behulp van Doggies.

12. Werkwijze in en rond roedel
12.a In het kader van het welzijn, de rust en de veiligheid mogen onbevoegden niet in of bij de roedel komen.
12.b Gedurende de werkdag houden ADC-werknemers en vrijwilligers constant toezicht op de roedel. Om onderlinge strijd in de roedel te voorkomen zijn er geen speeltjes.
12.c De ADC-werknemers gaan het veld op met een tas/voerbuidel met daarin brokjes, stukjes ADC-worst (zonder toevoegingen) en eventueel eigen voer voor honden die allergisch of obese zijn.
12.d De roedelleiders lopen rustig door de roedel en bewaren zo de rust binnen de groep. Met stilstaan zijn honden eerder geneigd de roedelleider te claimen of toe te eigenen.
12.e Spelen, ravotten en plezier hebben wordt aangemoedigd zolang het voor alle honden leuk is. Een positieve groepsdynamiek waarin activiteit en rust in balans zijn is het streven. Zie ook punt 5.

13. Hygiëne en netheid
13.a Hygiëne en netheid zijn binnen de dagopvang erg belangrijk. Met name de ruimtes en het deel van het terrein waar de roedel verblijft.
13.b Ontlasting op de PPP, in de sluizen en op de velden wordt direct opgeruimd.
13.c Waterbakken worden dagelijks gecontroleerd en ververst.
13.d De verblijven, velden, sluizen en PPP worden gedurende de dag schoon gehouden.
13.e Kleedjes in de rustruimtes worden er elke dag uit gehaald.
13.f Het veld wordt op tijd gemaaid.
13.g Elke week worden alle verblijven en de PPP grondig ontsmet.

14. Voer
14.a Active Dog Care voert de hond naar eigen inzicht en afhankelijk van hoeveel voer de klant meegeeft. Er wordt gekeken naar de conditie en de behoefte van de hond.
14.b Als een hond kampt met een allergie dient de klant dit door te geven en expliciet in MyCare te noteren.
14.c Wanneer een klant medicatie of supplementen wil meegeven is dit altijd in overleg met Active Dog Care.

15. Protocol bij hitte en kou
15.a Bij normaal weer lopen de honden het grootste deel van de dag buiten op de PPP en achter op de speelvelden.
15.b Bij extreme regen, kou en hitte verblijven de honden op de PPP met vrije toegang naar het gedeelte onder de overkapping. Zo kunnen honden naar eigen voorkeur in de sneeuw, regen, zon of onder de overkapping spelen en vertoeven.
15.c De ADC medewerkers kijken naar de behoeften en de veiligheid van de individuele dieren en passen hier de dag routine desgewenst op aan. Op het heetste moment van de dag verblijft de roedel bij tropische temperaturen bijvoorbeeld onder de overkapping bij de zwembaden.